Wind Band and Technological Transformations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23899/relacult.v7i4.2182

Keywords:

Wind band; Technological transformations; Identity construction.

Abstract

The theme addressed in this text is the historical identity development of Brazilian wind bands and presents itself as a result of master's research initiated in 2017 and current doctoral research in 2021. The cut presented is placed in the interactions of wind bands with the new ones. communication technologies as one of the vectors of this identity construction. The objective is to discuss the collaborative and oppositional interactions of the bands with the technologies that started to share space in some functions / activities that once had more space reserved for music bands. The theoretical perspective that supports us is taken from the philosophy of language by Mikhail Bakhtin, from it we understand music as a form of discursive language and the making of music as a way of speaking and dialoguing through this language. The results point to the porosity of the movement of bands in the face of different social transformations as a way of restructuring and reconstructing their own identity. More specifically as far as technologies are concerned, bands have been adapting in order to use them in order to continue boosting their identity development, maintenance of activities and musical development. On the other hand, considering the social context of the modernization processes of Brazilian society, we understand that an attitude of struggle for access to new technologies is intensely necessary.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Fernando Vieira da Cruz, Projeto Guri/Supervisor Educacional

Mestre em Música; Universidade Estadual de Campinas - Unicamp; Salto, São Paulo, Brasil; fvccruz@hotmail.com

References

BARBOSA, Joel Luis. Tradição e inovação em bandas de música. In: (Mary Angela Biason, Org.) Anais do i seminário de música do museu da inconfidência bandas de música no brasil 2009, Ouro Preto/MG. Anais [...]. Ouro Preto/MG: Museu da Inconfidência, 2009. p. 65–74.

CALDART, Roseli Salete. Elementos para a construção do Projeto Político e Pedagógico da Educação do Campo. Revista Trabalho Necessário, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–16, 2004. DOI: 10.22409/tn.2i2.p3644. Disponível em: http://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/3644.

CRUZ, Fernando Vieira Da. O material didático para bandas de música: reflexões e possibilidades de uso. In: Educação no Brasil: Experiências, Desafios e Perspectivas. Ponta Grossa PR: Editora Atena, 2019. a. p. 243–252. DOI: 10.22533/at.ed669192709. Disponível em: https://www.atenaeditora.com.br/arquivos/ebooks/educacao-no-brasil-experiencias-desafios-e-perspectivas-3.

CRUZ, Fernando Vieira Da. A (Re)Construção da Banda de Música: Repertório e Ensino. 2019b. Unicamp - Universidade Estadual de Campinas, BR, 2019. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/333950.

CRUZ, Fernando Vieira Da. Banda de Música e Identidade Cultural. In: Estudos Latino-Americanos Sobre Música. Editora Ar ed. [s.l: s.n.]. v. 1p. 159–170. DOI: 10.37572/EdArt_149100920. Disponível em: https://www.editoraartemis.com.br/artigo/31815/.

CRUZ, Fernando Vieira Da. Banda de Música e transformações tecnológicas. In: anais do iii congresso internacional de estudos sobre cultura 2021, Foz do Iguaçú/PR. Anais [...]. Foz do Iguaçú/PR p. 1–13. Disponível em: https://tupa.claec.org/index.php/culturas/2021-1/paper/view/2724/1454.

CRUZ, Fernando Vieira Da; CRUZ, Dayana Aparecida Marques de Oliveira. Reflexões da prática pedagógica voltada à criação musical. Reflexão e Ação, BR, v. 26, n. 2, p. 267–282, 2018. DOI: 10.17058/rea.v26i2.4852. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/4852/pdf.

DUPRAT, Régis. Uma pesquisa sobre a Música Popular Brasileira do século XIX. In: (Mary Angela Biason, Org.) Anais do i seminário de música do museu da inconfidência: bandas de música no brasil. 2009, Ouro Preto/MG. Anais [...]. Ouro Preto/MG: Museu da Inconfidência, 2009. p. 32–39.

FREITAS, Helana Célia De Abreu. Rumos da Educação do Campo. Em Aberto, [S. l.], v. 24, n. 85, p. 35–49, 2011. DOI: 10.24109/2176-6673.emaberto.24i85.2484.

LANGE, Francisco Curt. Las bandas de música en el Brasil. Revista musical chilena, [S. l.], v. 51, n. 187, p. 27–36, 1998. DOI: 10.4067/s0716-27901997018700003. Disponível em: https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/13049.

LIMA, Marcos Aurelio De. A banda e seus desafios: levantamento e analise das taticas que a mantem em cena. 2000. Universidade Estadual de Campinas, [S. l.], 2000.

LIMA, NIilsângela Cardoso. Imagens de teresina (PI) do século xix-xx: sentimentos, desejos, tramas urbanas e práticas jornalísticas. In: Anais do xxvi simpósio nacional de história – ANPUH 2011, São Paulo/SP. Anais [...]. São Paulo/SP p. 1–15.

PEREIRA, JOSÉ ANTONIO. A Banda de Música: retratos sonoros brasileiros. 1999. Universidade Estadual Paulista, [S. l.], 1999.

SOUZA, DAVID PEREIRA DE. As gravações históricas da Banda do Corpo de Bombeiros do Rio de Janeiro (1902-1927): valsas, polcas e dobrados. 2009. Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, [S. l.], 2009.

VOLÓCHINOV, Valentin; BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem: Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 1o ed. São Paulo/SP: Editora 34, 2017.

ZAN, José Roberto. Música Popular brasileira, Indústria Cultural e identidade. Eccos Revista Científica, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 104–122, 2001. DOI: 1517-1949. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/715/71530108.pdf.

Published

2022-02-19

How to Cite

Cruz, F. V. da. (2022). Wind Band and Technological Transformations. RELACult - Revista Latino-Americana De Estudos Em Cultura E Sociedade, 7(4). https://doi.org/10.23899/relacult.v7i4.2182

Issue

Section

III - Congresso Internacional Online de Estudos sobre Culturas